Apa Yang Boleh Saya Lakukan Tentang Hidung Disekat Anak saya?

Apa Yang Boleh Saya Lakukan Tentang Hidung Disekat Anak saya?

Soalan:

Anak remaja saya telah mengalami hidung tersumbat sejak dia masih kecil. Banyak lawatan ke doktor tidak membantu. Semburan hidung telah mempunyai kesan yang kecil, walaupun dia tidak menggunakan ia kerap. Tanda-tanda-Nya sentiasa menjadi lebih teruk pada masa ini tahun. Saya akan menghargai nasihat anda.

Jawapan:

Hidung adalah jalan laluan utama untuk udara memasuki sistem pernafasan. Bahagian pertama dari jalan laluan yang dipanggil vestibule, yang terkandung dalam bahagian lembut hidung di bahagian hadapan. Vestibule ini dilindungi oleh satu lapisan sel yang mengandungi bulu kasar untuk memerangkap habuk, serangga dan apa-apa seperti, dan menghalang mereka daripada memasuki rongga hidung. Belakang lorong hidung mempunyai lipatan rawan (conchae), yang menonjol ke dalam rongga hidung. Ini conchae dipenuhi dengan lapisan sel-sel lembap. Apabila udara melalui conchae, ia dibasahkan dan sama ada panas atau sejuk bergantung kepada suhu di luar.

Lapisan bahagian bertulang belakang hidung biasanya sentiasa lembap oleh rembesan dari pelbagai sinus yang mengelilingi rongga hidung. Mana-mana rembesan yang berlebihan dari sinus, disebabkan oleh jangkitan, seperti sejuk, atau lebih-pelepasan lendir akibat alahan atau makan makanan lendir yang menghasilkan, boleh menyekat hidung. Air mata mengalir ke dalamnya, juga, yang adalah mengapa anda mendapat hidung tersumbat jika anda telah menangis juga.

Pembahagian dalam hidung yang memisahkan dua petikan dipanggil septum. Anda boleh lihat dalam banyak orang dewasa ini terumbang-ambing atau menyimpang kepada satu pihak, yang boleh menyebabkan menyekat tetap lubang hidung. Pada pendapat saya, bayi tidak dilahirkan dengan septum sesat tetapi memperoleh ia akibat kecederaan kelahiran (Penghantaran forsep atau buruh sangat pesat, sangat lambat atau sukar) atau akibat yang menyusukan lebih di satu pihak, yang cenderung kepada mereka untuk tidur di sebelah itu. Lapisan hidung dalaman penuh dengan saluran darah kecil (kapilari) yang membantu untuk memastikan ia lembap. Apabila debunga atau alah zarah atau bahan kimia bersentuhan dengan lapisan ini, salur darah mengembang supaya cecair yang terpancut keluar untuk mengusir ini 'musuh-musuh'. Perkara yang sama berlaku apabila serangan virus lapisan: anda mendapat hidung berair pada mulanya, kemudian hidung tersumbat sebagai lapisan menjadi radang. Over-the-counter titisan hidung direka untuk mencerut saluran darah sehingga pelepasan berhenti, bengkak turun dan hidung hilang. Masalahnya ialah bahawa jika anda menggunakan titik itu untuk masa yang lama, mereka terhenti mempunyai kesan ke atas saluran darah dan saraf, supaya mereka berhenti kerja dan hidung menjadi disekat secara kekal.

Ini adalah cadangan saya untuk membantu anak anda

* Peranan makanan yang menghasilkan mukus sering dipertikaikan, tetapi ia adalah agak jelas dilihat. Jika anda makan cili, berjalan hidung dan flushes muka anda kerana saluran darah membesar. Sambutan sama mungkin berlaku jika anda mengambil banyak produk tenusu, buah-buahan sitrus, minuman ringan ais sejuk (yang berehat badan dan mencetuskan tindak balas sejuk jenis), nasi, pisang dan makanan goreng. Jadi, anda harus mengelakkan makanan ini apabila anda atau keluarga anda mempunyai hidung yang tersumbat.

* Juga mengelakkan produk yang mengandungi yis dan makanan dalam tin dengan bahan pengawet (yang sering menyebabkan pelepasan), alkohol (terutamanya wain dan champagne, yang mungkin mengandungi kesan acuan yang boleh mencetuskan tindak balas), dan cendawan (yang merupakan produk kulat).

* Sebaliknya, makanan seperti sawi, halia, bawang putih, ceri, buah delima, ginseng, keladi, selasih, kayu manis, bunga cengkih dan thyme dikenali untuk mengurangkan lendir berlebihan, jadi cuba untuk meningkatkan pengambilan anakmu itu ini.

* Memastikan terhadap sembelit, yang meningkatkan pelepasan lendir yang berlebihan, dengan meminum lapan gelas besar suhu bilik air setiap hari, dan mengambil Qurs Mullayam, sebuah tablet herba tambahan: satu tiga kali seminggu sebelum tidur selama tiga bulan.

* Ambil sepistan Lauq, persediaan herba, untuk membantu mengawal pengeluaran lendir dan mengawal kesesakan hidung: ½ sudu kecil dua kali sehari selama satu bulan.

* Untuk membantu mengusir saluran hidung, gunakan periuk neti.

* Pernafasan Penahanan juga bermanfaat: menyedut melalui hidung mengira perlahan-lahan ke tiga, tahan nafas selama enam, kemudian menghembus nafas perlahan-lahan melalui mulut selama enam. Ini membantu untuk mengekalkan karbon dioksida dalam darah, yang menghantar isyarat kepada otak ancaman mungkin dan, sebagai tindak balas, cara laluan hidung jelas. Amalkan senaman pernafasan ini selama lima minit, lima kali sehari.

* Saya juga menasihati berunding dengan homoeopat berkelayakan dan / atau ahli akupunktur. Anak anda juga mungkin alah kepada hama, kulat, debunga, dan sebagainya. Berbincang dengan doktor anda mengenai ini telah diuji dan, jika dia mempunyai alahan, mempertimbangkan program penyahpekaan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar