Buasir Penyakit - Memahami Salah faham

Buasir Penyakit - Memahami Salah faham

Sudah menjadi pengetahuan umum bahawa buasir pesakit adalah orang yang sakit tua, mempunyai pekerjaan yang tidak aktif atau mempunyai tabiat membuang air besar yang tidak baik. Walau bagaimanapun ini tidak berlaku seperti yang kita tahu bahawa buasir adalah perkara biasa di kalangan buruh berat, anggota tentera dan ramai lagi yang melakukan kerja-kerja yang tidak benar-benar tidak aktif.

Ini bermakna bahawa mengangkat objek berat atau menjalankan aktiviti-aktiviti berat boleh meletakkan tekanan yang melampau di laluan rektum, yang akhirnya membawa kepada buasir. Sudah tentu terdapat faktor-faktor tambahan yang bekerjasama untuk meningkatkan peluang untuk buasir, termasuk makan makanan pedas atau makanan yang mengandungi cuka atau kopi.

Kebanyakan orang lebih cenderung untuk mendapat buasir kerana kelemahan keturunan. Ini boleh bermakna tabiat buruk dalam mengawal pergerakan usus mereka, sentiasa mengalami sembelit dan terhidrat lebih daripada yang lain. Ia adalah penting untuk tidak menjadi terhidrat kerana ini boleh membuat najis lebih keras dan oleh itu sembelit.

Meneran di dalam tandas adalah satu tabiat buruk tambahan dan boleh memainkan peranan utama dalam kejadian buasir luaran kerana ini adalah tekanan pada lapisan dalaman yang lembut laluan dubur. Kadang-kadang cirit-birit boleh menyebabkan buasir rumit kerana sifat buasir bengkak. Ketidakupayaan untuk berehat otot dubur semasa membuang air besar adalah faktor tambahan yang membawa kepada buasir bengkak.

Buasir boleh menjadi kesan sampingan biasa bagi wanita semasa mengandung kerana tekanan perut yang meningkat dicipta oleh rahim yang diperbesarkan. Bagi sesetengah wanita ini boleh membersihkan selepas bayi dilahirkan atau boleh menjadi masalah yang berterusan dan perlu merawat buasir seperti mana-mana lain.

Selain daripada kehamilan tumpukan kita tidak boleh menafikan bahawa gaya hidup dan pemakanan yang Tabiat memainkan peranan utama dalam kejadian buasir. Oleh itu perkara pertama yang perlu dilakukan ialah membuat perubahan dramatik dalam apa yang mereka makan, termasuk memotong kembali pada makanan yang diproses dan gula, minum lebih banyak air pada siang hari dan mengurangkan pengambilan kafein.

Satu juga perlu mengurangkan aktiviti berat seperti mengangkat barang berat atau apa-apa yang meletakkan banyak tekanan ke atas tambang rektum seperti duduk untuk jangka masa yang lama.

Buasir tidak membawa maut dan oleh itu bukan satu penyakit yang mengancam nyawa, tetapi jika dibiarkan tanpa rawatan, buasir boleh membuat hidup sukar dan tidak selesa. Senario paling teruk ialah pendarahan berlebihan akibat buasir pecah atau menjadi thrombosed. Dalam pembedahan keadaan ini diperlukan untuk mengalirkan darah.

Satu boleh mengelakkan senario ini sama sekali dengan membersihkan timbunan menggunakan kaedah semula jadi. Satu tanggapan salah yang utama ialah buasir tidak kembali selepas pembedahan, ini bukan kes itu. Walau bagaimanapun ia telah menjadi pengetahuan yang sangat baik sekarang bahawa rawatan semulajadi berfungsi dengan baik dan boleh membersihkan buasir anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar