Pesakit, Pelanggan, Atau Pelanggan?

Pesakit, Pelanggan, Atau Pelanggan?

Jarang sekali tidak lulus bulan dengan tanpa saya mendengar satu bukti yang keriput menegur penonton untuk menahan diri daripada menggunakan perkataan "pesakit" untuk menggambarkan orang yang mereka berkhidmat. Kenyataan-kenyataan amaran mempunyai berbau undang-undang dan etika yang mencukupi untuk menakutkan mereka yang hadir ke dalam penyerahan. Walau bagaimanapun, ini betul-betul tepat? Adakah ia demi kepentingan orang ramai? Adakah penganut phobic kepada kebenaran politik gadungan menyimpang cukup dari alam kebenaran linguistik dengan berkesan merendahkan orang yang mereka berkhidmat?

Memerangkap pesakit perkataan semua kekaburan linguistik meninggalkan kita dengan definisi yang sangat jelas. Seorang pesakit adalah salah satu yang bertahan dalam keadaan. Walaupun terlalu banyak menyekat ini kepada hanya orang-orang kepada siapa prosedur perubatan allopathic yang hendaklah dilaksanakan, perkataan menerangkan pelbagai individu yang boleh dialamatkan oleh pengamal pelbagai pekerjaan dan profesion.

Implikasinya di sini adalah jelas. Sesiapa sahaja yang bertindak atas yang lain yang sedang menjalani apa-apa "berkekalan" memang memasuki satu keadaan di mana penerima barang atau perkhidmatan yang berharap untuk mempunyai "Keadaan" mereka diselesaikan atau ameliorated. Ini wajar menunjukkan bahawa pelakon itu mempunyai sikap penyayang yang sesuai. Satu lagi sinonim untuk penyayang adalah "penyembuhan." Walaupun ini mungkin mempunyai implikasi perubatan allopathic, nasib baik tradisi keagamaan seperti yang terdapat dalam Alkitab, Al-Quran, Taurat, dan lain-lain kepercayaan agama purba telah preempted pemilikan kata-kata seperti penyembuhan, penyayang, dan juga belas kasihan. Sebagai penyembuhan merujuk kepada kedua-dua pertumbuhan semula dan membaiki ia telah digunakan secara konsisten untuk menggambarkan rohani dan mental serta fizikal.

Terdapat tidak logik agak bercanggah daripada "sains" moden perubatan dan psikologi untuk menggunakan atau cuba menggunakan pesakit perkataan dalam hal mata pelajaran mereka. Seperti penggunaan perkataan ini bermakna "belas kasihan", ia sentiasa hairan saya bahawa saya masih belum menjumpai buku teks moden sama ada dari orang-orang sains dengan perkataan dalam indeks mereka. Ya, sejak Wabak Besar 1665, perpecahan malang un-suci triniti dari minda, badan dan semangat telah mewujudkan pemisahan yang kekal.

Walaupun keadaan ini amat menyedihkan saya, selama ini saya telah bertemu ramai profesional perubatan allopathic yang mempunyai belas kasihan yang mendalam untuk pesakit mereka. Perjuangan mereka dengan realiti overhed menindas dan keperluan insurans telah terlalu kerap menghalang beberapa pengamal perubatan yang terbaik dalam profesion daripada melaksanakan yang mereka mahu. Walau bagaimanapun, mereka adalah pengamal perubatan dan orang-orang yang mereka lihat adalah pesakit. Tetapi, mereka tidak keseorangan.

Terdapat banyak pengamal perubatan di kalangan kita. Terdapat banyak pesakit. Ibu yang hatinya menangis keluar untuk kanak-kanak yang sakit, berada dalam hubungan penyembuh pesakit luar. Jiran, yang membawa rakan kesepian mangkuk panas sup, berada dalam hubungan penyembuh pesakit luar. Dan, begitu juga ahli psikologi, menteri, ahli terapi urut, dan juga hypnotherapist klinikal.

Perkataan alternatif kita gunakan kadang-kadang dijauhi sama ada sesuai atau merendahkan martabat profesion kami. Walaupun MBA saya telah mengajar saya bahawa sesiapa sahaja untuk siapa anda mencipta nilai adalah pelanggan, ramai dalam "profesion penyembuhan" rasa yang menggunakan istilah yang mengurangkan mereka ke tahap yang sama dengan pengurup wang kuil. Tetapi, tidak semua pengguna penjagaan kesihatan menjangkakan nilai yang sesuai untuk wang mereka dan oleh itu pelanggan? Dan, kemudian ada "pelanggan," istilah yang menganggap bahawa kita sedang memasuki kedua-dua yang lebih tinggi-rendah dan hubungan fidusiari. Walaupun saya mempunyai beberapa masalah dengan penaklukan yang egois orang lain sebagai komponen pertemuan, saya faham maksud istilah. Jadi, jika kita dapat melepasi mempertahankan diri dan salah faham kita, kita boleh sedar bahawa pengguna penjagaan kesihatan adalah pada masa yang sama pelanggan, pengguna, dan pesakit.

Hari ini saya melihat beberapa orang. Mereka datang kepada saya kerana bahagian-bahagian kehidupan mereka menghalang kebahagiaan. Mereka boleh datang setelah doktor perubatan mereka telah merujuk mereka supaya kemahiran saya boleh menyumbang kepada penyembuhan. Atau, mereka mungkin melihat saya dengan hanya menghilangkan diri daripada tabiat yang tidak diingini. Walau bagaimanapun, kerana mereka akan membayar untuk perkhidmatan saya dan mengharapkan nilai sebagai balasan, mereka adalah pelanggan. Kerana mereka mengharapkan saya untuk menaklukkan minat saya untuk mereka dan mereka mengharapkan untuk mendapat manfaat daripada tahun saya latihan dan pengalaman, mereka adalah pelanggan. Tetapi yang paling penting, kerana mereka menahan keadaan yang mereka kehendaki untuk berubah dan mereka mengharapkan belas kasihan saya, mereka adalah pesakit. Oleh itu, saya berdoa bahawa saya boleh hidup sehingga jangkaan mereka dan bertindak sebagai penyembuh mereka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar